• Catharina Short Sundberg

Undvik att skapa surdegar

Uppdaterat: maj 12


Källan till en konflikt är ofta densamma, oavsett vilken typ av relation det gäller:


En (eller flera) personer har ett önskemål eller en idé som blockeras av andra, och "vips" så uppstår olika typer av negativa känslor och frustrationer.


Frustrationer får förmodligen personen som har önskemål eller idéer, att agera.


Vanliga sätt är agera vid frustration är att visa ilska, att fly därifrån eller helt enkelt att inta en undvikande och ”jag-bryr-mig-inte” attityd.


Vad kan det på sikt leda till?


En liten konflikt kan bli till en rejäl surdeg om man inte ser upp i tid! T.ex man pratar om varandra och inte med varandra, olika subgrupper uppstår som blir svåra att hantera. Eller så säger personen upp sig eller slutar helt enkelt bry som om företaget eller organisationen.


Så innan du säger nej eller försöker bromsa någon med önskemål och idéer:

Lyssna först med stora, hjärtformade öron!


Försök att förstå vilka behov som ligger bakom önskemålet.

Även om du inte gillar idén i sig så kan det finnas andra sätt att möta behoven.


#självledarskap #lyssna #behov #relationer #relation #frustration #konflikt #konfliktmanagement #coaching #ledarskap #ledarskapsutveckling


49 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla